اهمیت روانکاری و روغن کاری گیربکس صنعتی

چرا روغن کاری گیربکس ‌های صنعتی ضروری است؟

چرا روغن کاری گیربکس ‌های صنعتی ضروری است؟

از کاربردهای فراوان گیربکس‌ های صنعتی می ‌توان به توانایی تغییر دادن میزان سرعت در موتور های الکتریکی اشاره کرد. بنابراین در نگه داری، روان کاری و تعمیر گیربکس صنعتی بایستی دقت نمایید، تا از این طریق بتوانید دوام و پایداری آن ها را بالا ببرید و مدت بیشتری از آن ها استفاده کنید.

من در این مقاله قصد دارم، راجع به ضرورت روغن کاری گیربکس ‌های صنعتی با شما عزیزان صحبت کنم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد لطفا تا پایان مقاله من را همراهی کنید. در زمینه ی مشاوره، طراحی، ساخت و خریداری این ابزار آلات شرکت گیربکس صنعتی سامان در اصفهان می ‌توانند با نیروهای متخصص به شما عزیزان کمک نمایند.

روغن کاری گیربکس‌ های صنعتی

هنگام روان کاری گیربکس‌ ها شما در ابتدا باید، بدانید چه نوع روغنی را برای آن ها انتخاب کنید. رایج ‌ترین روان کننده برای این تجهیزات، گریس ها می‌ باشند. برای آن که گیربکس‌ ها عملکرد خوبی از خود نشان دهند و دچار خرابی نشوند، لازم است که به خوبی آن ها را روان کاری کنید و مرتب  روغن آن ها را طی یک زمان مشخص عوض نمایید. چرا که بعد از مدتی ترکیبات روغن‌ های استفاده شده با گرد و غبار های موجود در دستگاه مخلوط و سفت می شوند و دیگر قادر به روان سازی قطعات گیر بکس نمی باشند و عملکرد آن را  پایین می آورند.

چنان چه روغن  گیربکس انتخابی، درست نباشد و یا به موقع تعویض نگردد، باعث ایجاد شکستگی در تیغه ‌های آن شده و در چنین شرایطی به دلیل نگه داری نامناسب مجبور به تعمیر و یا تعویض گیر بکس ‌ها هستید. مسئله ی دیگری که هنگام روان کاری باید به آن دقت کنید، این است که تیغه‌ های گیربکس را اگر آغشته به روغن نکنید و فقط لایه نازکی از گریس یا روغن را بر روی آن ها قرار دهید، هنگام استفاده از دستگاه سبب به وجود آمدن خراش و هم چنین ساییدگی در سطح فلزات خواهند شد.

چرا روغن کاری گیربکس ‌های صنعتی ضروری است؟

انتخاب روان کار مناسب چه اهمیتی دارد؟

شما برای انتخاب روغن مناسب برای گیربکس‌ های صنعتی بایستی راجع به نحوه ی فعالیت آن ها و میزان طول عمری که برای آن ها تخمین زده شده است، بدانید تا از این طریق بتوانید مناسب ‌ترین روان کار را برای آن ها خریداری و استفاده نمایید. زیرا اگر در انتخاب روغن درست عمل کنید، مانع خراب شدن دستگاه و ساییدگی تیغه‌ های آن خواهید شد.

در نتیجه دستگاه شما قادر است برای مدت زمان طولانی‌ تری کار کند. علاوه بر آن یک روغن مناسب بعد از استفاده در گیربکس مورد نظر میزان روان کاری خود را از دست نمی ‌دهد و از دستگاه و تیغه‌ های آن برای مدت بیشتری محافظت می‌ کند.

زمان مناسب برای استفاده از این روان کار ها اغلب پنج سال یکبار می ‌باشد. اما چنان چه در حین کار با دستگاه متوجه شدید که روغن آن سفت شده و یا با خورده ‌های آهن و گرد و غبار موجود مخلوط شده است، باید آن را تعویض نمایید و مجدد به روغن کاری گیر بکس بپردازید.

نقش روان کننده‌ ها در عملکرد گیر بکس

با توجه به این که خراب شدن گیر بکس به دلیل نگه داری اشتباه و یا تعویض نشدن روغن در زمان مناسب می ‌تواند هزینه ‌های سنگینی را برای شما به بار بیاورد. لازم است که حتماً برای افزایش طول عمر آن ها از روغن کاری کردن مداوم و دوره ‌ای آن ها غافل نشوید. هنگام روان کاری این ابزار آلات باید به چشمی آن ها که مشخص کننده ی میزان روغن مورد نیاز است، توجه نمایید. علاوه بر آن بر اساس استاندارد های مشخص شده و میزان ساعاتی که گیر بکس دارد، بایستی از روغن استفاده نمایید.

 برای روان سازی بهتر است از فیلتر استفاده کنید، تا هیچ آلودگی همراه با روغن به مخزن آن وارد نگردد و باعث آسیب به دستگاه نشود. به صورت کلی استفاده از این روغن‌ ها می ‌توانند باعث خنک شدن گیربکس و محافظت از سطوح فلزی در مقابل سایش و خوردگی و مانع از ایجاد نیروی اصطکاک در بین آن ها شوند.

روان ساز مناسب برای گیر بکس باید چه ویژگی ‌هایی داشته باشد؟

روغن انتخابی باید دارای چسبندگی مناسبی باشد، تا بتواند به بالا رفتن طول عمر قطعات گیر بکس کمک نماید.

غلظت روان کار انتخابی باید مناسب باشد. شما می ‌توانید از انواع گریس ها برای روغن کاری استفاده نمایید چرا که تنوع غلظت آن ها بالا است و متناسب با نوع فعالیت گیر بکس قادر به انتخاب مناسب ‌ترین آن ها می ‌باشید.

میزان تاب آوری آن ها باید بالا باشد. به عنوان نمونه: گریس ها نمی‌ توانند هر میزان باری را تحمل نمایند پس در این مورد گزینه ی مناسبی نیستند.

سازگار بودن روان کار

یکی از ویژگی‌ هایی که یک روان کار خوب باید داشته باشد این است که بتواند در برابر زنگ زدگی و خوردگی قطعات گیر بکس را محافظت نماید.

با توجه به میزان دمایی که در زمان کار با گیر بکس ها از خود تولید می ‌کنند یک روغن خوب بایستی در این دما بتواند به خنک کردن قطعات داخلی دستگاه و روان سازی آن کمک کند.

میزان رقیق بودن روغن بایستی در حد مناسب باشد، تا در دما های بالا زیاد از حد شل و آبکی و در دما های پایین سفت نگردد و به اصطلاح کارکرد خود را از دست ندهد. به عنوان مثال: گریس ها در دما های بالا و پایین نمی توانند به خوبی عمل کنند و در این زمینه ضعف دارند.

نتیجه گیری

در این مقاله از اهمیت روغن کاری گیربکس ها صحبت شد. همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم این تجهیزات در فعالیت موتور های الکتریکی نقش بسزایی دارند و در واقع تعیین کننده ی میزان سرعت آن ها می ‌باشند. بنابراین طبق مطالبی که در این محتوا ذکر شد. چنان چه در روغن کاری این ابزار آلات کوتاهی شود، باعث بالا رفتن نیروی اصطکاک در بین قطعات و در نتیجه خوردگی و از بین رفتن آن ها  می گردد.

هم چنین با گذشت زمان از طول عمر گیر بکس‌ ها کاسته شده و می‌ توانند بر نحوه ی عملکرد موتور های الکتریکی هم تاثیر منفی بگذارند و شما را مجبور به پرداخت هزینه‌ های سنگین برای تعمیرات خود کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *